"Dynasy"

ul. Dynasy 18, Warszawa

Projekt:„ARE”
Arch. Jakub Wacławek
Arch. Grzegorz Stiasny
Generalny wykonawca:F.B.I. TASBUD
KW: Warszawa
WA4M/00432893/8
Inwestor: SBM "DEMBUD"
Pow. działki: 521 m2
Nr działki:  

Opis inwestycji

Niski budynek apartamentowy, zamykający zabudowę ulicy Dynasy od północy. Usytuowany na skarpie posiada 4 kondygnacje naziemne od strony ul. Dynasy i 6 kondygnacji od poziomu dolnego skarpy. Elewacja z pionowych tafli szklanych z pasami poziomymi z kamienia nadaje lekkości budynkowi i pozwala stopić się z istniejącą zielenią.

Kalendarium

25.03.2013 r. zakup gruntu
25.03.2013 r. zezwolenie na budowę
12.10.2015 r. pozwolenie na użytkowanie

Opis nieruchomości

Liczba kondygnacji nadziemnych: 6
Liczba kondygnacji podziemnych: 1
Liczba lokali mieszkalnych: 15
Garaż podziemny:22 miejsca postojowe
Powierzchnia użytkowa budynku ogółem:
W tym:
3 405,05m2
- Powierzchnia garażu podziemnego603,74m2
- Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych1 173,00m2

Historia

Dynasy - fragment warszawskiego Śródmieścia na pograniczu Powiśla na skarpie wiślanej. Nazwa pochodzi od nazwiska księcia Karla Ottona von Nassau-Siegena, znanego z „Pana Tadeusza” jako książę Denassów, awanturnika, podróżnika i myśliwego. W 1780 r. poślubił on Karolinę Sanguszkową z domu Gozdzką, właścicielkę posiadłości i pałacu w Warszawie w jurydyce Aleksandria. Modrzewiowy pałac Godzkich, wcześniej Lubomirskich spłoną w 1776 lub 1777 r. Nowo budowany pałac również spłonął w 1788 r. Ocalało z niego jedyne południowe skrzydło zamieszkiwane przez biedotę. Do posiadłości przylgnęły nazwy Góry de Nassau, Góry Dynasowskie oraz Wzgórza Denassowskie.

Kolejny właściciel hrabia Seweryn Urski postanowił w połowie XIX wieku zorganizować tu centrum handlowe Warszawy – targowisko Sewerynów lecz konkurencja bazarów i targowisk była zbyt silna i przedsięwzięcie splajtowało (budynek zbudowany w latach 1846-1848 proj. Franciszek Maria Lanci, rozebrany w 1937).

W 1892 r. wzniesiono w ogrodach popałacowych siedzibę Warszawskiego Towarzystwa Cyklistów wg projektu Stefana Szyllera, a obok, poniżej skarpy, tor kolarski. W 1896 r. Architekt Karol Kozłowski, twórca gmachu Filharmonii, wzniósł przy ul. Oboźnej kilkupiętrową rotundę, mieszczącą panoramy malarskie (Panorama Tatr Stanisława Janowskiego – wystawa przyniosła straty). W 1913 r. W budynku rotundy otwarto teatr. W 1937 r. Skończyła się umowa dzierżawy i powoli teren toru kolarskiego był zabudowywany budynkami mieszkalnymi. W 1937 r. Budynek rotundy został gruntownie przebudowany przez firmę Chevrolet z przeznaczeniem na nowoczesny garaż z wjazdem po pochylni, warsztaty samochodowe i stację benzynową. W czasie II wojny światowej uległa zniszczeniu zabudowa Dynasów – z rotundy zostały ruiny przyziemia. Ślad po dawnych Dynasach stanowi dziś też ulica Dynasy, wytyczona na początku XX wielu.